Start: Beroun - hlavní nádraží
Cíl: Beroun - hlavní nádraží
Délka: 59 km
Převýšení: 1348 m
Mapy:
edice Kartografie Praha č.9 Okolí Prahy 1:100 000
Objekty:
Projíždíme chráněnou krajinou oblastí Český Kras a tak jich zde máme několik.
Nejprve Kodská jeskyně, v národní přírodní rezervaci Koda, s osídlením ze starší doby
kamenné, k níž můžeme z rozcestí modré se žlutou udělat odbočku. Následují Koněpruské
jeskyně, jenž jsou asi nejznámější. Zahrnují tři patra. V horním je padělatelská dílna
z let 1460-70, ve středním řada útvarů s krápníky a spodní patro je nepřístupné. Poté výhled
na Čertovy schody, dále Jelínkův most (dvojitý vápencový most) a Aksamitová brána
(vápencový útvar, vzniklý propadnutím stropu jeskyně). Další zajímavostí může být
Leontýnský zámeček přestavovaný a upravovaný koncem 19.stol.
Občerstvení:
Beroun - nádražní hala, zde začínáte i končíte
Koněpruské jeskyně - občerstvení
Zdice - restaurace při průjezdu vsí kousek za náměstím
Hudlice - hospoda na náměstí
Shrnutí:
Na celé trase se vyskutují pouze dvě technicky obtížná místa. Prudce klesající úsek
v křovinách přes Aksamitovou bránou a strmé stoupání i klesání v délce asi 200m u Dědu.
Oba úseky se dají zdolat pěšmo a netřeba se jich nějak dramaticky obávat. Okruh je tak
vhodný jak pro sportovní jezdce, tak pro cykloturisty, kteří se budou spíše kochat
přírodními krásami.
Přesný popis trasy:
8.6.00´ Začínáme z hlavního nádraží nálezem modré značky. Stoupáme přes Tetín,
za kterým se vnoříme do Kodského polesí. Stezka vede prudce vzhůru až na Kodu.
Obočujeme vpravo na žlutou. Sjiíždíme mírný kopeček a dostáváme se ke státovce, po níž
jedeme asi 1km. Stále nás vede žlutá. Odbočíme ze silnice vpravo a následný 1,5 km
zdoláváme cestou po poli. Přejíždíme další silnici a již jsme u parkoviště, odkud stoupáme
ke Koněpruským jeskyním - jedněm z nejnavštěvovanějších přírodních pozoruhodností Českého
Krasu. Nedojíždíme až na vrchol, nýbrž ihned za pokladnou uhýbáme vpravo dolů ze stráně
(stále žlutá). Po krákém sjezdu následuje mírné stoupání. Cesta se vine mezi stromy, podkladem
je kamení nebo jíl. Projíždíme malou planinkou, zakončenou příkrou skalní stěnou a výhledem
do okolí. Uhýbáme vpravo, padáme mezi křovisky a pokračujeme přes Jelínkův most a Aksamitovou
bránu, další to přírodní objekty. Sjíždíme dolů a ihned za potokem odbočujeme vlevo na silnici,
jenž nás dovede ke křižovatce, kde odbočíme vpravo do terénu, směr Koukolova hora.
Na tu již stoupáme po zelené značce. Míjíme zbytky zříceniny a ve sjezdu přes Slavíky
zelenou ztrácíme. Projíždíme pěšinou lesem, až se ocitneme v Louníně. Trochu jsme zakufrovali,
a tak nabíráme směr po červené značce kolem Holého vrchu k dálnici. Jedeme přes železniční
zastávku Zdice, kde změníme značku na modrou. Přejíždíme dálnici, pokračujeme vlevo vsí a za
čerpací stanicí PHM odbočujeme vpravo. Stoupáme přes Knížkovice rozbitou pěšinou a úhel stoupání se
stále zvyšuje. Z rozcestí Na Hřebeni pokračujeme po zelené značce vlevo až k rozcestí
Jestřáb v Kůlenském polesí. Opět měníme značku. Nyní nás vede červená. V několika sledech
se střídá úzká lesní pěšina s širokou lesáckou cestou. Projíždíme Karlovem a nenáročné stoupání
skončí u Leontýnského zámečku, jenž v současnosti slouží jako léčebna pro mentálně postižené.
Uhýbáme po červené vpravo a po lesní asfaltce padáme do Nového Jáchymova. Mírné stoupání
vystřídá prudký sjezd do Hudlic, kde se vaše rychlost vyšplhá k 60km/h. Projedeme vsí a padáme
až do Lísku, kde se cesta zlomí a pokračujeme stoupáním k rozcestí Pod Dědem. Pokračujeme po modré
značce a po krátkém, leč velmi strmém, stoupání dobýváme vrch Děd s kamennou rozhlednou. Jedná
se o jeden z nejvyšších vrcholů kolem Berouna. Z rozhledny však není nic vidět, protože
výhled nám zakrývají přerostlé stromy. Odpočineme si na lavičkách a zahajujeme poslední část
dnešní etapy, kterou je sjezd po modré do Berouna. Užijete si teď plné 2km rychlého sjezdu.
Nejprve úzkou pěšinou náročnou na techniku, několik skoků přes břehy lesa, klopená zatáčka,
širší cesta, kde vzroste rychlost a již jdete na brzdy a padáte úzkou pěšinou těsně kolem
plotů prvních zahrad, která je zakončena několika kamennými schody. Dají se pěkně skočit,
ovšem chce to předjezdce, jenž vám uvolní pěšinu a dá zelenou. Za schody je totiž
křižovatka cest a skočit tam naslepo, by mohlo dopadnout velmi špatně jak pro vás, tak pro
dalšího účastníka případného střetu. Nehledě na možnost vjetí pod auto. Sjedeme k náměstí,
směrové šipky nás dovedou k nádraží a tradá dom.