Druhý týden měsíce srpna roku 2002 jsem strávil s partou bikerů v oblasti
Moravskoslezských Beskyd. Pokusím se vám nyní v následujících řádcích a stránkách shrnout
své dojmy z tohoto regionu, rozkládajícím se u východní hranice České republiky.
Základnou našich miniexpedic se stala privátní chalupa v údolí Mečůvka cca 0,5km nad
vesničkou Horní Bečva v samém centru Beskyd. Tras kolem je habaděj a ani za celý týden se nám
nepodařilo prouzkoumat celé okolí tak, jak bychom si představovali. Důvodem byla zřejmá náročnost
zdejšího horského prostředí. Švihy přes 50km si zde může dovolit pouze biker s nadprůměrnou
fyzičkou. Základem, z kterého se tak dá vycházet, je tedy volba trasy. Její obtížnost můžeme
přibližně vysledovat dle hustoty vrstevnic daných míst na naší trase.
Hřebeny Beskyd a Javorníků vlastně tvoří převážnou část hranice se Slovenskem;
část zasahuje až k Polsku. Pro pohyb v těchto pohraničních oblastech vám bude
stačit občanský průkaz; cestovní pas po vás budou celníci vyžadovat pouze při přechodu
hranice v automobilu.
Vrcholy význačnějších kopců dosahují běžně výšky přes 1000mnm. Úbočí jsou značně strmá,
takže výjezdy se převážně vyznačují extrémní stoupavostí náročnou na fyzičku. Sjezdy jsou
oproti tomu charakteristické příkrým klesáním, k jejichž zdolání budete potřebovat "jistou
technickou zručnost", na kterou nemusí být průměrný biker z Čech připraven. Pokud tedy
nechcete, skákat z jednoho vrcholu na druhý, jeví se jako optimální trasa volba hřebenové
cesty. V podstatě tak zdoláte extrémní stoupání, poslední část pod vrcholem většinou pěšky,
a poté se jen "houpáte" přes sedla jednotlivých kopců, abyste výlet zakončili parádním
několikakilometrovým sjezdem téměř až k chatě...
Povrch cest je z dobré poloviny vysoce kamenitý, často se ani nedá mluvit o cestě, spíše
jde o koryto vymleté vodou s velkými kameny a naplavenou sutí, v kterých stále proudí tu silnější
tu slabší potůčky. Ve zbylé polovině jsou zastoupeny travnaté či jílovité stezky, pasáže plné
obnažených kořenů stromů, šotolinky, případně rozbité lesní asfaltky.
Důležitým faktorem pro celodenní vyjížďku, může být absence lidské civilizace. Myšleny jsou
tím zejména různá občerstvení, hospůdky, apod. Záleží samozřejmě na oblasti, kterou budete projíždět.
Není otitž problémem jet tak, abyste skutečně 30km neprojížděli žádnou vesničkou... Takové vyjížďka
mně osobně přijde daleko poutavější, nežli stálé průjezdy kolem lidských obydlí. A 30km v Beskydech,
může znamenat i 3-4h nedostupnost jakéhokoliv doplnění vlastních zásob. Zejména při změně počasí, které
se zde dokáže během 20min změnit z jasného slunka na totální lijavec. Takže plný camelbak pití s 2-3
tyčinkami do kapsy dresu jsou zde nezbytným minimem!!
Výhodou tohoto regionu je jistá atraktivita prostředí pro člověka, který se sem běžně nedostane.
Přece jen je to např. z Prahy tam a zpět přes 800km. Pokud se tedy nedostanete na kolo, můžete navštívit
Valašský skanzen v přírodě, jenž naleznete v Rožnově pod Radhoštěm. Skládá se celkem ze tří částí.
V jedné vám představí funkční výrobnu mouky, kovárnu, pilu - vše poháněné vodními mlýny. V druhé zase
naleznete dobová stavení, atd. V nedaleké Kopřivnici se nachází muzeum továrny Tatra, kde můžete
shlédnout legendární Tatru President, sněžné saně poháněné leteckým motorem, závodní či expediční vozidla
i mnoho dalších zajímavých exponátů. Podrobné (nejen)geografické informace o
této oblasti najdete na serveru schko.ten.cz
Nesjízdné stezky:
- žlutá vedoucí z Jezerného severně od Velkých Karlovic do sedla Kotlová, v úseku od Jezera do sedla -
cca 1,2km extrémně vzhůru do kopce přes velké kameny a sypající se suť
- žlutá z Horní Bečvy k vodní nádrži Šance, v úseku od rozcestí Lhotská ke Klepačce - cca 1,5km stezky
původně vedoucí po břehu říčky je zcela zničeno přívaly vody, takže jdete přímo říčkou přes velké kameny,
klády a další naplaveniny; lze po příjezdu k říčce přejít na pravý břeh, vystoupat vpravo po dřevorubecké
cestě na kopec a spustit se dolů lesem cestou necestou. Dáte si perfektní prvosjezd a pokud dodržíte směr
severovýchod, musíte narazit na 2m širokou jílovitou cestu porostlou travou, která vás cca kilometrovým
sjezdem dovede zpět ke žluté.