Ostaš-Javor-Teplice n/M-Březová-Amerika-Hlavňov

Barva grafu odpovídá barvám turistických značek v reálu.
Start i cíl: Ostaš
Délka: 38 km
Převýšení: m
Mapy:
edice KČT č.26 Broumovsko, Góry kamienne a stolowe 1:50 000

Občerstvení:
chatkový kemp Ostaš - teplá restaurace od 9 do 21h
Teplice nad Metují - nespočet restaurací, večerka, cukrárna, atd.
pohostinství U Michálků na křižovatce pod Ostašem

Shrnutí:
Vzdálenost řeknete si nijak závratná, ovšem dlouhá strmá stoupání či technická úskalí příkrých sjezdů tuto trať posouvají do jiné dimenze. Pokud si nejste absolutně jistí v ovládání kola, raději zvolte jinou variantu víkendového švihu. Samozřejmě mluvím o případě, kdy celou trať chcete absolvovat v sedle biku. Další možností je samozřejmě veškeré úseky, které budou nad vaše možnosti, absolvovat pěšky. Na této trati jich však opravdu bude požehnaně. Prověrkou je již první sjezd z Ostaše do Dědova. Technická náročnost tohoto sjezdu vám bude zřejmá, jakmile se nad něj postavíte. Další úseky lepší nebudou. Jednak poroste délka klesání, jednak sklon i četnost překážek v podobě větších kamenů či pásem kořenů. Na trati se jistě vyžije zdatný freeridový jezdec, pokud bude mít dost sil dostat se na jednotlivé vrcholy :o) I za sucha se zde vyplatí spíše silnější pláště, které na zdejším převážně kamenitém povrchu jednak lépe vedou stopu a jednak lépe tlumí přejezd překážek či doskoky. O mokru ani nemluvě... Je faktem, že na pevném povrchu s nimi budete ztrácet energii díky většímu valivému odporu, já však dávám přednost bezpečnější jízdě před šetřením gramy při honičce s časomírou.

Přesný popis trasy:
21.9.03´ značení bikemaratonu - správná cesta, rovně značení bikemaratonu - špatně, vrať se! Protože ne každý biker si troufá absolvovat 125km dlouhou trasu bikemaratonu Cannondale Rallye Sudety, rád bych vám dnes přiblížil alespoň část jeho strmých stoupání a kamenitých sjezdů. Trasa je celoročně značena, takže byste opravdu neměli zabloudit. Zvýšenou pozornost je pouze třeba věnovat přejezdům silnic či na křižovatkách lesních cest, kdy značka bikemaratonu velice často opouští klasické turistické značení. Všímejte si proto modrého trojúhelníku na žlutém podkladě. Na silnici je k vidění žluté S se směrovou šipkou. Špatná cesta je značena černým křížem na žlutém podkladě. Turistické značky uvádím pouze pro lepší orientaci v mapě. A nyní již k samotné trase...

Turistické značení naleznete přímo u recepce kempu. Vydáte se po červené značce do kopce podél lesa. Po 100m značka odbočí vpravo mezi stromy. Krátké úvodní stoupání v délce kolem 300m vám prohřeje svalstvo před prvním sjezdem. Pozorní jezdci si všimnou výše popsaného značení bikemaratonu, které je pro nás v tento den prioritní! Po překonání vrcholu následuje klesání širokou lesní pěšinou po obvodu kopce. Jen co se bike trochu rozjede začneme hlídat pravou stranu cesty. Značka totiž uhne šikmo vpravo na úzkou travnatou pěšinku nízkými smrčky. První balvany či kořeny prověří naše ovládání kola. Klesání je dostatečně rychlé i hravé, takže zakrátko nás zaplavuje první vlna adrenalinu :o) Míjíme rozcestí Nad Klučankou, Ostrá zatáčka vlevo nás přivádí nad levý břeh jakéhosi potoku, Podél něj se po písčité cestě dostáváme k vesničce Dědov, před kterou podjedete železniční viadukt a zhanete vpravo. Následuje několik desítek metrů rovně po louce, za plotem jednoho ze stavení nás značka vede ostře vlevo k můstku přes říčku Metuji. Na silnici zahneme vpravo, po několika metrech ihned vlevo na kamenitou cestu mezi staveními. Projíždíme přes nádvoří statku v Javoru a zahajujeme stoupání směr Skály. Jílovitá cesta s drobným kamením stoupá lesem k poli, kde se do nás opře vítr. Nasadíme rychlejší tempo abychom se schovali pod korunami stromů na v dálce. U nich zahýbáme na cestu vpravo podél lesa. Klesání končí na křižovatce, kterou projíždíme rovně a pokračujete travnatou rozbitou cestou. U plotu jakési zahrady vás značka vede ostře vpravo o 140° na silnici. Stoupání není náročné, takže zařadíte prostřední placku - rychlost se zvedá. V následujícím kilometrovém klesání se dostanete k ostré pravé zatáčce, v níž odbočíte vlevo na lesní cestu s modrou turistickou značkou. Stálé klesání vás vede kolem mýtiny s naskládanými kládami. Kameny se střídají s jehličnatým povrchem až vyústí ve skalnatý úvoz s kolmými stěnami o šířce cca 4m. V zatáčkách tak můžete využívat těchto boků pro zvýšení rychlosti jejich průjezdu. Po 350m vylétnete na louku na které se stále držíte mírně vlevo podél kraje lesa a křovin. Na silnici zahnete vpravo do jednosměrky, kde si dávejte pozor na protijedoucí auta. O víkendu by jich tu snad moc jet nemělo...

Jste v Teplicích nad Metují. Značka vede u křižovatky s hlavní silnicí vlevo přes náměstí - pěší zónu. Na jejím konci podjete železniční viadukt, pokračujete rovně. Vlevo minete prodejnu Redpoint pořadatelského klubu. Za řeznictvím zahnete vpravo na první asfaltku mezi domky až k rozvodně. Pokračujete po červené značce vedoucí panelovou cestou vzhůru do kopce. V pravé zatáčce značka odbočí vlevo repektive vede rovně po mezi. Míjíme rozcestí červené se zelenou před Novým dvorem, které v mapě vůbec není zakresleno. Stoupáme travnatým úvozem k lesu. V lese následuje rychlé klesání kamenitou cestou kde lepší volbu bude představovat levá stopa. U Vernéřovické studánky následuje prudká otočka vpravo. Sjezd končí po dalším kilometru jízdy mezi poli závorou!!! Po 50m odbočíte na louku. Po levé straně máte kraj lesa a mírně stoupáte. Míjíte myslivecký posed vpravo u cesty. Po zdolání krátkého stoupání po poli minete dům po levé straně a cestu ukončí státovka. Zahnete ostře vlevo a držíte se na ní několik stovek metrů až k další ostré odbočce - tentokrát vpravo souběžně se zelenou značkou na lesní kamenitou cestu vedoucí pod železniční viadukt. Za ním opustíte zelenou a pokračujete po značce bikemaratonu vedoucí rovně. Stoupání lesem po jílovito travnaté pěšině ukončí až křižovatka kde zahnete vpravo kolem další závory. Pokračujete krajem lesa ostře vlevo na modrou značku. Po dalších 20m opět prudká levá. Tentokráte na vysekanou stezku ve vzrostlém maliní skrz které není pořádně vidět na zem. POZOR - ve výmolu je schován pařez na šutrovou cestu kopcom hore. Vyjíždíte vpravo na silnici, po 10m ostře vlevo na lesní cestu kolem závory. nyní je před vámi rychlý úsek víceméně po vrstvnici či mírně klesající. Rychlost se bez problémů pohybuje kolem 30km/h. Podkladem je tráva, jíl, kamení i listí. Vlevo je sráz, vpravo kopec. U lesní asfaltky se na stromě objevuje červenožluté značení - zřejmě cyklostezka. Tímto úsekem vás vítají Broumovské stěny. U kaple P.Marie odbočíte ostře vpravo na kamenitou pěšinu porostlou travou. Stoupání lesem po půl kilometru vystřídá jízda po vrstevnici, následuje kilometrové klesání. Opět nahoru, minete další posed, po dalších 500m odbočíte ostře vpravo do kopce a zahájíte jedno z těch těžších stoupání po Pánově cestě. Podkladem jsou malé kameny, takže to chce volit správnou stopu i frekvenci pedálů jinak se zahrabete. Já osobně zde jezdím něco kolem převodu 1-3. V pravé zatáčce se k vám z pravého úbočí kopce přidá červená značka a pokračuje souběžně vzhůru s vámi. Listí na kamenech vystřídal písek, takže jízda serpentinami není o nic jednodušší, ba právě naopak. Vrchol stoupání je u skalních bloků po obou stranách cesty. Kdo si udělá čas a vyleze na levý z nich (ve směru dosavadní jízdy), spatří v dáli Křinice a Broumov.

Minete Pánovu věž v 634mnm a dostanete se k rozcestí Nad Roklí. Červená zde odbočuje vlevo. Vy pokračujete šikmo vpravo po žluté značce. Jedete po levém úbočí kopce, vpravo máte příkrou rokli. Sjezd je opravdu brutální. jednak je příkrý, jednak plný velkých balvanů, takže stačí jediná chybička a poroučíte se k zemi. Ideální stopa vede při levém okraji stezky. Zhruba v polovině klesání pozor na 10m úsek s hlubokým pískem. Pokud do něj vjedete rychle aniž byste ho očekávali, dokáže vám s předním kolem pěkně "zamávat"... Na křižovatce typu T vede značka bikemaratonu ostře vlevo. My zde její poznávání pro dnešek ukončíme a vydáme se vpravo na lesní asfaltku stále po žluté značce! Vrchol rokle je lemovám rozeklanými skalnatými bloky, které by stálo za to pokořit. Bike zde však nenechám bez dozoru, takže pouze pořizuji několik ilustračních fotografií a ujíždím dále. Na dalším rozcestí Kovářovy rokle uhýbám vpravo na úzkou pěšinu po červené značce, která mne vede až do Hlavňova. Jedete po poli, na levé straně vidíte rybník. Vy však uhýbáte mírně šikmo vpravo, takže červená vás vede až na náměstí, kde teprve zahýbáte vpravo po silnici směr Bukovice. Červená zde zmizí na druhou stranu. Pokračujete po silnici, aby se k vám po kilometru jízdy opět červená zprava připojila. Hlídáte si nyní bedlivě pravou stranu silnice. V levé zatáčce totiž červená uhne šikmo vpravo dolů k potoku. Je zde asi70cm vysoký schod na můstek, který bude lepší seskočit pěšmo nežli na kole. Na druhé straně vás čeká prudké stoupání, takže si předem připravte převod kolem 1-3. výjezd vám ztíží přejezd klády - dá se po pravé straně stezky a kořeny stromu. Ty jsem již neměl sílu dát... Pokračujete těsně podél elektrického ohradníku pro dobytek. Zda je v něm proud, jsem raději nezkoušel... Nahoře zahnete vlevo, stále podél ohradníku až k cestě, která se objeví v přímém směru před vámi. Setrváte na ní pouhých 20m, poté odbočíte vpravo na střed návrší s ocelovým kolíkem. Značka je na něm špatně viditelná, takže miřte na střed prohlubně návrší, za kterým již spatříte lidské příbytky. Sjedete k silnici, na které zahnete vpravo. Po projetí "esíčka" se ocitnete u křižovaty, na které zahnete ostře vlevo kolem pohostinství U Michálků na asfaltku šikmo do kopce. Poslední stoupání dnešní trasy tak absolvujete po kvalitním povrchu a můžete si příjemně "vytočit" nohy. Poslední kilometr k vaší nocležně na Ostaši vás již nic nemůže rozhodit :o)) Nashle příště!