Start: konečná autobusů Komořany - Kyslíková ulice červená značka
Cíl: hráz vodní nádrže Hostivař
Délka: 64 km
Převýšení: 1280 m
Mapy:
edice KČT 1:50 000 - 37 okolí Prahy východ ; 40
Benešovsko a dolní Posázaví
kartografie Praha 1:100 000 - okolí Prahy
Vlak: Komořany, Zbraslav, Vranné nad Vltavou, Davle, Pikovice, Borek
Občerstvení:
bistro Davle před nádražím
cukrárna, hospoda Davle naproti lávce na levém břehu
Vltavy
cukrárna za mostem přes Sázavu Pikovice
bistro na začátku Posázavské stezky
hospoda před mostem Kamenný Přívoz
restaurace s terasou Kamenný Přívoz
hospoda s venkovním posezením René
bistro pod hrází Hostivař
Objekty: vyhlídky na Sázavské údolí z Posázavské stezky
Shrnutí: Doporučeno pouze zkušeným bikerům s výbornou technikou jízdy,
díky obtížným technicky náročným úsekům včetně sjezdů. A také slušnou fyzičku
vzhledem ke značnému převýšení.
Trasa zjednodušeně:
Konečná bus Komořany Kyslíková ulice - červená. Náměstí
Točná zelená vpravo. Břežanské údolí, přejezd silnice, zelená vpravo do stráně. Planinka, vlevo
modrá. Lhota, Károv, stále modrá, cik-cakem dolů k nádraží Jarov. Odtud nás až do Kamenného
Přívozu vede červená. Od nádraží vlevo kolem chat, úhyb doprava na cik-cak vzhůru. Vranné
nad Vltavou, osada Nová Březová a spadneme do Davle. Po pravém břehu jedeme do Pikovic, přejedeme
most, vlevo, Posázavská stezka, Kamenný Přívoz. Za mostem vlevo po zelené. Žampach, vzhůru po silnici
směr Jílové. Úhyb na červenou značku po pravé straně silnice. Červená nás odtud povede až
na hráz Hostivař. Nejprve Chotouň, stoupání lesem, smrčina, René, Psáry, Jirčany, Osnice,
Průhonice, Křeslice a konečně hráz Hostivař.
Přesný popis trasy:
Začínáme tedy v Komořanech na konečné autobusů v Kyslíkové ulici. Nalezneme červenou
značku a vydáme se po ní ulicí Revoluce vlevo. Následuje první ulice vpravo K nouzovu a již
stoupáme k okraji lesa. Začíná jedno z nejvyšších stoupání. Nabíráme výšku cestou vymletou
častými dešti, vedoucí nás k travnaté pláni, jíž přejíždíme s orientací na velkou břízu
proti nám. Přetínáme cestu a pokračujeme šotolinou, abychom po 30m odbočili vlevo na stezku
v lese. Na vrchol se v sedle kamenitou stezkou dostanou jen ti nejlepší z Vás. Jsme nahoře
a stále po červené začínáme rychle klesat polní cestou do vsi Točná. Na státovce
vlevo na náměstí, kde uhýbáme vpravo na zelenou značku. Projíždíme vsí po klesající
asfaltce. Pozor na odbočení zelené vpravo do lesa; projíždíme 1m širokou dřevěnou brankou
a nabíráme rychlost. Skryté nebezpečí na nás číhá v podobě bažiny a dřevěného můstku
asi 150m po vjetí do lesa. Nyní již směle ruce z brzd a letíme údolím nad bezzejmenným
potokem kamenitou cestou, vždy pokrytou listím. Rychlost se vyšplhá na 50km/h. Prudká
zatáčka vlevo, kde musíme brzdit a již sjezdík pokračuje. Ocitáme se na silnici v
Břežanském údolí. Kolmo ji přetínáme a vjíždíme do lesa, překonáváme mělký brod
a hned uhýbáme prudce vpravo po zelené značce. Jedeme ve stráni výborným singletrackem.
Asi po 1,5-2km vjíždíme na planinku. Po pravé ruce máme můstek od silnice a před námi
křižovatka cest. Vydáváme se vlevo vzhůru na modrou značku směr Lhota. Stoupáme prudce
vzhůru. Jedeme strání a hledáme odbočku doprava v levé zatáčce směrem vzhůru stále po
modré. Překonáváme kořen a po několika stech metrech již jsme na vrcholu kopce, kde je
rozcestník značek. Modrá nás vede vlevo polní cestou do vsi Lhota. Kousek po silnici
a hned vpravo. Polní cestou přes osadu Károv. Je zde mnoho křižovatek. My se držíme směrem
lehce vlevo. Jedeme ulicí K nádraží vedoucí k silnici. Jedeme po ní vpravo a po 30m
uhýbáme vlevo do lesa. Pěšina rychle klesá, je zde pár kořenových pasáží. A jsme na
břidlicové stráni vysoko nad řekou. Stezka vede sypající se sutí cik-cak dolů. Toto je
nejrizikovější část celé trasy. Chce to bystré oko, jisté paže a hru s těžistěm. Adrenalin
stoupá, ale již jste bezpečně dole u nádraží Jarov. Máte za sebou cca 10km a dvě
nejtěžší stoupání celé trasy. To třetí je před Vámi. Dáváte se vlevo po červené značce
a v létě jistě oceníte brody, jenž Vás alespoň na chvíli osvěží. Stoupáte osadou zatím
"s prstem v nose". Ovšem po někalika málo stech metrech červená uhne prudce o 170° vpravo
do svahu a již to začíná. Nejprve pasáž po suti, poté celkem pohodové jehličí promíchané
s listím . Vítá Vás cik-cak nahoru. Udržet se při obrátkách v sedle, vyžaduje dávku
technické dovednosti. Na vrcholu je rozcestí, kde se dáváte po červené vpravo a již
začínáte prudce padat. Nejprve rychlá pasáž s dvěmi skoky rychle za sebou a jste na široké
cestě. Pozor, ihned z ní uhýbáte vpravo po červené výborným jumpem. Nyní padáte technickou
pasáží jenž končí až u prvních zahrad Vranného nad Vltavou.
Sjíždíte dolů, první vlevo a ihned za železničním přejezdem opět vlevo. Jedete nad tratí
stále červenou. Pod minisjezdíkem je studna, kde se můžete osvěžit. Vynášíte schody a jste
u druhého železničního přejezdu. Za ním vpravo po červené a kočičích hlavách kopcom hore.
Nepříliš strmé za to táhlé stoupání končí v osadě Nová Březová. Odbočujete z hlavní
ulice vpravo po červené a vjíždíte do lesa. Na další křižovatce vlevo. Motáte se chvíli
lesem s hupy až do osady Oleško. Krátké stoupání se překlopí v prudký kamenitý sjezd, kde
rychlost vyletí na 60km/h. Prosmažíte lesem, pozor na červenou, jsou zde 3 křižovatky,
a již padáte širokou cestou, místy po holé skále, místy po kluzkém podkladu z listí a bahna,
opět dolů. Červená uhne prudce vpravo na stezku úbočím, kde podjete kmen stromu a
již jste na asfaltce, která Vás vpravo dovede k bistru v Davli. Po občerstvení
pokračujete rovně po asfaltce stále po červené kolem nádraží Davle směr Posázava. Před
přejezdem uhýbáte vpravo a držíte se stále červené. Vjíždíte na břeh Sázavy, po kterém
jedete až do Pikovic. Je zde lahůdka v podobě 5m výjezdu podél skalní stěny. Zde
přejíždíte most a jste u cukrárny na 25km, kde se dáváte vlevo po asfaltce. Po 1km,
u bistra, najíždíte na Posázavskou stezku. Souběžně tu vede přírodovědná trasa. Podkladem
nyní dlouho bude hlína s jehličím, sem tam nějaký kořen či kámen. Cesta zpočátku vede po
rovině; za kamennými schody, jež zdoláváte pěšky, se krajina začíná mírně zvedat a stoupá
až ke Klimentově vyhlídce, kde se Vám otevírá výhled na Sázavské údolí s četnými zákrutami
řeky. Pokračujete střídavým klesáním a stoupáním kolem dalších dvou vyhlídek. Nesete druhé
schody, překonáváte rozsedlinu a stále držíte červenou. Dostáváte se do osady a již je
před Vámi nepříliš náročné stoupání po červené. Jste na silnici, po které vlevo padáte do
Kamenného přívozu. Před mostem je vlevo hospoda. Přejíždíte most, uhýbáte vlevo
po červené a po 100m sjezdu jste u restaurace s terasou, kde vždy výborně vařili. Máte za
sebou zhruba 34km. Ze silnice uhýbáte vlevo na zelenou značku. Sjíždíte na břeh a jedete
tak asi 1km těsně nad hladinou Sázavy. Zelená se dostává na silnici, na níž po chvíli
odbočujete vpravo. Zde začíná poslední náročné stoupání v délce cca 6km. Držíte se
asfaltky a ignorujete! odbočení zelené vlevo. Na státovce uhýbáte vlevo a hlídáte si
objevení rozcestníku značek po pravé straně cca po 700m. Zde se dáváte vlevo po červené
značce směr Chotouň. Podjíždíte železniční viadukt a držíte se červené. Jedete podél
potoka a chat až na státovku v Chotouni. Kolmo ji přejíždíte a pokračujete po červené. Po
levé straně záhy máte telefonní budku pro případ, že si potřebujete zavolat. Začínáte
stoupat lesem a stále držíte červenou. Projíždíte hustou smrčinou a po 1km jste na silnici.
Jedete přímo po červené. Na křižovatce jedete vlevo a ihned zase vpravo. Jste na nejvyšším
bodě trasy - 439mnm a již mírně klesáte k vyhlášené cyklistické hospůdce
René.
Zde můžete dát pauzu na výtečný oběd a poté v klidu pokračovat. Jste na 42km a nyní již
bude převažovat klesající krajina až do Prahy. Máte před sebou poslední výtečný sjezdík
terénem do Psár po červené značce. Uprostřed vesnice v nejnižším bodě klesání najedete na
státní silnici, po níž jedete vpravo směr na Jirčany. Držíte se stále červené a za
autobusovou zastávkou se dáváte vpravo přes potok. Plynule přejíždíte do vsi Dolní Jirčany.
Profil se trochu houpe nahoru, dolu, nic náročného. Stoupáte cestou rozježděnou stavebními
stroji přes Horní Jirčany a přetínáte zde státovku na Jesenici. Stále Vás vede červená.
Padáte novou zástavbou rodinných domů a lesem se dostáváte k brodu přes potok Botič. Je
zde rozcestí se žlutou, Vy se držíte červené vlevo. Lesíkem vystoupáte o 30m výš a již
jste na cestě sypané rozbitými střešními taškami přecházejících v asfaltku jdoucí zprava.
Spadnete do Osnice a je před Vámi předposlední ministoupání ke státovce na Kocandu, jíž
kolmo přejedete. Asfaltkou padáte k parku Průhonice, jenž musíme zleva objet,
jelikož pohyb parkem je na kole zakázán. Stále červená značka. Poslední stoupání po
kamenité cestě kolem zdi a za chvíli padáte do vsi Průhonice. Pokračujete kolem Botiče,
podjíždíte dálnici na Brno a vede Vás jak červená, tak Botič. Odtud až do Hostivaře jedete
po dobré stezce s hlínou a jehličím vinoucí se mezi stromy. Je to pěkný technický úsek,
kde můžete jet stabilně 30km/h rychlostí i vyšší a vyloženě si vychutnávat hravé technické
pasáže s kořeny, kameny, krátké prudké výjezdy, skočky, apod. Projíždíte Křeslicemi
a zhruba 0,5km za nimi překonáváte poměrně hluboký brod (kolem 70cm). V létě, pokud je
horko, je opravdu požitkem do něj nasmažit max.rychlostí a osvěžení je dokonalé. Druhou
variantu přejezdu nabízí plechová lávka na jejímž
konci si pěkně skočíte do hloubky. Stále červená značka !
Následuje další hravá pasáž vedoucí až k silnici v Petrovicích. Odtud je to již po červené
na hráz Hostivař co by kamenem dohodil a zbytek dojel... Jste na hrázi, máte za sebou
minimálně 64 hodně kvalitních kilometrů, počítáno z Komořan, a můžete si říci, jo žiju,
takže pohoda a příští víkend nashle.